בעל שספג השפלות ואלימות מצד אשתו, הגיש תביעת גירושין. האישה המכה טענה כי היא לקתה בדיכאון לאחר לידה וביקשה שלום בית. בית הדין הרבני קבע כי האישה מחויבת לכבד את בעלה, ואם היא מכה ומשפילה אותו - היא מחויבת בגט.

מכות, יריקות, קללות והשפלות - לא עוד סיפור של אישה מוכה. הפעם, זהו הגבר שסבל מאלימות אשתו, לעיתים לעיני ילדיהם.

לדברי הבעל, כחצי שנה לאחר שנישאו, החלה האישה לנהוג בו באלימות מילולית ופיזית, וסבלה מהתפרצויות זעם רבות. כך למשל, נהגה להכותו כשענייני הבית לא היו לשביעות רצונה. באחד המקרים, סיפר, אשתו סטרה לו כשראתה שאין יוגורט במקרר והשליכה עליו את כל תכולתו, ואף נהגה להכות גם את בתם בת השנתיים.

בדצמבר 2012 עזבה האישה את הבית ועברה לבית הוריה. היא החלה אז בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי ומאז לא שבה הביתה.

ביולי 2013 הגיש הבעל תביעת גירושין לבית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה, וטען כי אינו יכול יותר לסבול את התנהגותה של אשתו. הבעל טען, כי הטיפול לא עוזר לאשתו, וכי החיים המשותפים עמה הפכו אותו לשבר כלי.

האישה לא הכחישה את התנהגותה, אך טענה כי בעלה הגזים בתיאור האירועים. לטענתה, היא לקתה בדיכאון לאחר לידתה הראשונה שנגרר גם ללידה השנייה, אך כיום מצבה השתפר, היא נמצאת בטיפול ואף נוטלת תרופות פסיכיאטריות. לדבריה, היא אוהבת את בעלה מאוד, מעוניינת בשלום בית ומאמינה שעם הטיפול הנכון אפשר יהיה ליישר את ההדורים ביניהם.

אישה המכה את בעלה חייבת בגט

בית הדין קבע כי אין קשר בין התנהגות האישה לבין דיכאון לאחר לידה, מה גם האישה לא הציגה מסמך רפואי המוכיח כי דיכאון לאחר לידה הוא שגרם להתפרצויות הזעם שלה.

בית הדין ציין, כי הבעל בחן את כל האפשרויות העומדות בפניו וניסה להציל את הנישואין. הוא עיכב את תביעת הגירושין למעלה מחצי שנה לאחר עזיבת האישה את הבית כדי לראות אם הטיפולים בהם נקטה יועילו לה ולשיקום נישואיהם.

הדיינים קבעו כי אין מדובר במשבר רגיל בין בני זוג בשל קשיי תקשורת, אלא במשבר חמור ומתמשך הנובע מבעיה נפשית חמורה של האישה.

בית הדין קבע כי איש אינו נושא אישה כדי לחיות עמה חיי צער והשפלה. בית הדין ציטט מקורות הלכתיים לפיהם אישה המקללת את בעלה בפניו יוצאת בלי כתובה. עוד הביא מקורות הקובעים שאסור לבעל להכות את אשתו, ואם עושה כן חייב לגרשה, וקבע כי הדברים נכונים אף ביחס לבעל מוכה, ואף ביתר שאת שכן "גדול העלבון האישה המכה את בעלה יותר מהעלבון שיש לאישה המוכית".

בנוסף, קבע בית הדין שאישה חייבת בכבוד בעלה ביותר "ויהיה לו עליה מורא ותעשה כל מעשיה על פיו". על כן הסיק בית הדין שיש להחמיר באישה מכה ולחייבה בגט.

ישנה חשיבות רבה לקביעה החד משמעית של בית הדין שאלימות של בן זוג כלפי בת זוגו, בין איש ובין אישה, היא פסולה ואסורה, ומהווה עילה לגירושין. יחד עם זאת, יש להצר על כך שבית הדין מצא לנכון להביא אמירות מפלות כלפי נשים כמו הקביעה שעלבונו של גבר מוכה גדול מעלבונה של אישה מוכה וההלכה שאישה צריכה לעשות כל מעשיה על פי בעלה ולהתייחס אליו במורא.

אמירות כאלו, שניתן היה להגיע לאותה תוצאה של חיוב גט גם בלעדיהן, גורמות לניכור של ציבור רחב כלפי בית הדין ופסיקותיו, גם אם הן צודקות וראויות כמו במקרה שלפנינו.

 

ב"כ התובע: עו"ד וטו"ר קלמן זילבר

ב"כ הנתבעת: עו"ד רומי קנבל

לפסק הדין בעניין פלוני נ' פלונית

 

* הכותבת היא עורכת דין העוסקת בדיני משפחה.

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

איך להגיע?

כתובת עמק רפאים 24 ירושלים
פקס 02-5662541