אישה שהתגרשה מבעלה משום שהתמכר לסרטים פורנוגרפים ביקשה לקבל את שווי כתובתה בסך 101 אלף דולר. בית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה דחה אותה בטענה שהיא זאת שיזמה את הגירושים, וקבע שהיא תקבל פיצוי סמלי בלבד של 300 שקל.

את בקשת הגירושים היא הגישה פחות משנה לאחר שבני הזוג עברו להתגורר בישראל אחרי חיים בארה"ב. הם התגרשו רשמית באפריל 2013, ואז ניגש בית הדין הרבני להכריע בסוגיית הכתובה שעליה חתם הגרוש בעת חתונתם - בסכום של 101 אלף דולר.

האישה טענה באמצעות עו"ד אסתר אלמדון כי כבר בראשית החיים המשותפים סבלו השניים מבעיות שונות, ובפרט ביחסי האישות ביניהם. לדבריה, הוא סובל מהפרעות התנהגותיות וחושש מיחסים אינטימיים. לטענתה כבר בשלב מוקדם דעכו חיי המין שלהם בשל התמכרותו לסרטים פורנוגרפים. היא הוסיפה שהנישואים נעשו מתוך "מקח טעות", ולדבריה, חרף הבעיות, היא ניסתה לשקם את חייהם המשותפים אבל ניסיונותיה עלו בתוהו.

הבעל טען באמצעות עו"ד יעקב פינקוביץ' שהבעיות ביחסי האישות נבעו מיחסה כלפיו, שכן מעולם לא חווה בעיות כאלו עם נשים אחרות. הוא הודה שצפה בסרטים פורנוגרפים, אך התעקש שנאלץ לעשות זאת בשל יחסי האישות הגרועים עם אשתו. לטענתו היא הסכימה לחיות עמו רק כדי לקבל אזרחות אמריקנית, ומשקיבלה אותה - ביקשה להתגרש.

דייני בית הדין הרבני קבעו שהאישה לא יכולה לטעון בנשימה אחת ל"מקח טעות" ובמקביל לדרוש את הכתובה, כיוון שנישואים שנעשו במקח טעות בטלים מעיקרם, וכפועל יוצא גם הכתובה. הם הוסיפו שמשום שהיא זאת שיזמה את הגירושים,

היא אמורה להפסיד את כתובתה. עם זאת, סברו הדיינים שאין להתעלם מכך שהתחייבות הבעל לכתובה היא גמורה ומוחלטת. לפיכך קבעו הדיינים שיש לחייב את הבעל בחלק מהסכום והוחלט שהאישה תקבל 300 שקל עבור הכתובה.

לדברי עו"ד גיתית נחליאל העוסקת בדיני משפחה, חרף הסכום הנמוך יש בפסק הדין דיון חשוב בטענה שבעלים מעלים מדי פעם, שלפיה לא התכוונו לסכום שכתבו בכתובה או לא הבינו את הנאמר. בית הדין קובע כי "התחייבות הבעל בכתובה היא גמורה" ואין מקום לפקפק בה, והכלל הוא שאין שומעים לטענות כמו "לא הבנתי" או "לא התכוונתי". חתנים - היזהרו בהתחייבותכם.

איך להגיע?

כתובת עמק רפאים 24 ירושלים
פקס 02-5662541

טופס קשר